30 mayo 2022

Cómic: Trese Vol. 2: Unreported Murders

Buenos días, Nocturnos. ¿Qué tal estuvo ese fin de semana? Espero que vengan con ganas de leer algo diferente esta vez, especialmente si quieren algo oscuro, plagado de monstruos. Se trata de Trese Vol. 2: Unreported Murders, por Budjette Tan y Kajo Baldisimo. ¡Gracias a la editorial por enviarme una copia a cambio de una reseña honesta!

  • Guión: Budjette Tan .
  • Arte: Kajo Baldisimo.
  • Fecha de publicación: 21 de julio de 2021.
  • Editorial: Ablaze.
  • Extensión: 129 páginas.
  • Géneros: Fantasía (oscura y urbana), Terror, Adulto.
  • ¿Debería ser traducido al español? ¡Sí!
  • 4 / 5 estrellas.
  • Reseña del Volúmen 1
Trese Vol. 2: Unreported Murders contiene cuatro misterios que Alexandra Trese debe resolver; entre ellos, una criatura enana asesinada, una comisaría sitiada por los muertos vivientes, un escurridizo asesino en serie que vive en las alcantarillas de la ciudad y una modesta comunidad de puertas cerradas que está dispuesta a pagar el precio para vivir la vida privilegiada. ¡Todas las historias cuentan con arte actualizado/remasterizado, y una sección adicional sustancial sobre los monstruos de mitología filipina, contada por sus creadores Budjette Tan y Kajo Baldisimo!

Este volumen me impresionó más que el anterior, y puedo decir que es mucho más oscuro, con historias más fuertes, tocando temas sociales y sensibles que no dejan a nadie indiferente. Los guiones fueron mucho más solidos, con un desarrollo mejor hecho, y algunos finales abiertos que ponen al lector a pensar.

El arte tiene un cambio radical que, si bien impacta al principio por la diferencia tan marcada, es un paso en la dirección correcta. Si bien es cierto que me encantó el estilo inicial, limpio y abstracto, este es más detallado, trabajado, y deja un acabado que combina mejor con el tono de Trese Vol. 2: Unreported Murders. En pocas palabras, me encantó.

Lo único que podría criticar es que algunas de las historias quedaron demasiado abiertas al final para mi gusto. Hubiese preferido un poco más de información sobre lo que iba a pasar con los personajes, los casos, y algo más sobre Trese, de la que hemos sabido más bien poco hasta ahora. Sin embargo, las últimas páginas dan una probada de una historia más extensa es gestación.

Trese Vol. 2: Unreported Murders fue una lectura que me encantó de principio a fin, cada caso más interesante que el anterior. Es muy cómoda de la leer y no toma mucho tiempo, aunque estoy aprendiendo que con esta serie es mejor tomarse su tiempo para no saturarse. No porque sea pesada, sino por cuestiones más personales. Es de esas joyas que saben mejor si se las disfruta con calma.

¡Un saludo y un abrazo!
***

Good morning, Nightlies. How was that weekend? I hope you come wanting to read something different this time, especially if you want something dark, full of monsters. It's Trese Vol. 2: Unreported Murders, by Budjette Tan and Kajo Baldisimo. Thanks to the publisher for sending me a copy in exchange for an honest review!

  • Script: Budjette Tan
  • Art: Kajo Baldisimo
  • Publication date: July 21, 2021.
  • Publisher: Ablaze.
  • Print length: 129 pages.
  • Genres: (Dark and Urban) FantasyHorror, Adult.
  • Should it be translated into Spanish? ¡Yes!
  • 4 / 5 stars.
  • Volume 1 Review
Trese Vol. 2: Unreported Murders contains four mysteries for Alexandra Trese to solve; including a murdered dwarven-creature, a police station held under siege by the undead, an elusive serial killer living in the sewers of the city, and an unassuming gated-community that’s willing to pay the price to live the privileged life. All the stories feature updated/re-mastered artwork, and a substantial bonus section about the monsters of Philippine myth, as told by its creators Budjette Tan and Kajo Baldisimo!

This volume impressed me more than the previous one, and I can say that it is much darker, with stronger stories, touching on social and sensitive issues that leave no one indifferent. The scripts were much more solid, with a better-done development, and some open endings that make the reader think.

Art has undergone a radical change that, although it makes an impact at first due to the marked difference, is a step in the right direction. Although it is true that I loved the initial style, clean and abstract, this one is more detailed, worked, and leaves a finish that better matches the tone of Trese Vol. 2: Unreported Murders. In a nutshell, I loved it.

The only thing I could criticize is that some of the stories were too open at the end for my liking. I would have preferred a little more information about what was going to happen with the characters, the cases, and something else about Trese, which we have known rather little about until now. However, the last pages give a taste of a more extensive story is gestation.

Trese Vol. 2: Unreported Murders was a delightful read from start to finish, each case more interesting than the last. It's very comfortable to read and doesn't take much time, although I'm learning that with this series it's best to take your time so you don't get overwhelmed. Not because it is heavy, but for more personal reasons. It is one of those jewels that taste better if you enjoy them calmly.

Greetings and hugs!

27 mayo 2022

Lo hice de nuevo, me corté de nuevo / I did it again, I cut myself again

Buen día, gente bonita. ¿Planes para el fin de semana? Yo últimamente solo pienso en leer y comprar libros. ^^' No me arrepiento de nada. Hoy quiero compartirles un artículo muy personal por el tema que toca. He hablado varias veces de la depresión, de las autolesiones, y no es un secreto que ambas son parte de mi pasado. Sin embargo, me hubiese gustado que alguien me dijera en ese momento que yo no era menos por recaer cuando me prometí no hacerlo de nuevo. Años atrás tuve que decírmelo al escribir esto, y espero que le sirva a quienes lo necesiten.

Good morning, beautiful people. Plans for the weekend? Lately I only think about reading and buying books. ^^' I don't regret anything. Today I want to share with you a very personal article because of the topic it touches on. I have spoken several times about depression, about self-harm, and it is no secret that both are part of my past. However, I would have liked someone to tell me at the time that I was no less for relapsing when I promised myself not to do it again. Years ago I had to tell myself when writing this, and I hope it will help those who need it.

Publicado originalmente en I am 1 in 4. Ligeramente editado.
Originally published in I am 1 in 4. Slightly edited.

¡Un saludo y un abrazo!
Greetings and hugs!
***
Unsplash
Juraste que nunca volverías a estar allí, que esa vez sería la última, que permanecerías limpio, y sin embargo aquí estás, sintiendo los cortes de nuevo, viendo la sangre en tu piel, sintiéndote culpable por mentirte a ti mismo y a los demás, los que te escucharon, los que confiaron en ti y pensaron que serías mejor. ¿Qué vas a hacer ahora? Sé cómo se siente: yo también juré que nunca más me cortaría.

Sé lo que se siente
Después del último año de bachillerato, le juré a mi mamá que nunca más me cortaría, y durante tres años cumplí mi palabra, pero después de tantos problemas al mismo tiempo me volví a romper y quedé hecho pedazos, me encerré en el baño con vinagre y la navaja con la que me afeito, solo que esta vez la usé en mis rodillas.
Un par de días después, cuando ya me había prometido no volver a hacerlo, sucedió una vez más. El peso en mi pecho, el dolor de cabeza, el mundo dando vueltas, la falta de aire en mis pulmones, y luego vino la sangre, siempre terminaba con la sangre. Conozco ese lugar como conozco las manos con las que me corto y el reflejo que no puedo mirar después de hacerlo.
Sé exactamente cómo se siente y cuán grande es el sentimiento de culpa, cuán pesado puede ser y cuán débil crees que eres, cómo es limpiar las heridas de las que no quieres que nadie sepa. Tienes que mantener el secreto de todos para que no lo sepan; finges sonrisas cuando duele para que nadie se entere. Y está bien. Está totalmente bien.

No somos nuestros errores
Todos cometemos errores, todos tenemos nuestros defectos, pero es importante tener en cuenta que no nos definen de ninguna manera. Somos más que la suma de nuestros errores, merecemos ser felices y hay una luz esperándonos, no en el mundo exterior, sino dentro de todos nosotros. Solo tenemos que encontrar la forma correcta de encenderla, y estará allí para siempre.
No importa que fallemos y lo volvamos a hacer. Mientras sigamos vivos, mientras mantengamos el aire en nuestros pulmones y la sangre en nuestras venas, tendremos esperanza, podremos cambiarlo todo y hacer de esta vida lo que queramos que sea. Nadie puede quitarnos eso, y eso es lo único por lo que debemos preocuparnos.
Siempre llega un momento en que volvemos a caer. Lo he hecho muchas veces en el pasado. A pesar de repetirme a mí mismo que nunca lo volveré a hacer, no sé qué me depara el futuro. Esto solo me hace esforzarme más para demostrar que tengo razón, que tengo el control y no los demonios que viven en mi cabeza. Han estado a raya hasta ahora, y permanecerán así durante mucho tiempo.

***

You swore you would never be there again, that that time would be the last time, that you would remain clean, and yet here you are, feeling the cuts again, watching the blood on your skin, feeling guilty for lying to yourself and those who listened to you, those who put their faith on you and thought you would be better. What are you going to do now? I know what it’s like: I swore that I’d never cut myself again, too.

I know what it's like
After senior year, I swore to my mom I would never cut myself again, and for three years I kept my word, but after so many issues went on at the same time I broke again and was left in pieces, I locked myself in the bathroom with vinegar and the razor I shave with, only this time I used it on my knees.
A couple of days later, when I’d already promised myself not to do it again, it happened one more time. The weight in my chest, the headache, the world spinning around, the lack of air in my lungs, and then came the blood, it always ended with the blood. I know that place as I know the hands I cut myself with and the reflection I can’t look at afterwards.
I know exactly how it feels and how big the sense of guilt is, how heavy it can be, and how weak you think you are, what it is like to clean the wounds you don’t want anyone to know about. You have to keep the secret from everyone so they don’t know; you fake smiles when it hurts so no-one finds out. And it’s okay. It’s totally okay.

We’re not our mistakes
We all make mistakes, we all have our faults, but it's important to keep in mind that they do not define us in any way. We’re more than the sum of our errors, we deserve to be happy, and there’s a light waiting for us, not in the outside world, but inside all of us. We just need to find the right way to turn it on, and it will be there forever.
It doesn’t matter that we fail and do it again. As long as we’re still alive, as long as we keep the air in our lungs and blood in our veins, we will have hope, we will be able to change it all and make this life whatever we want it to be. No one can take that away from us, and that’s the only thing we need to care about.
There always comes a time when we fall again. I’ve done it many times in the past. Despite repeating to myself that I’ll never do it again, I don’t know what the future holds. This only makes me try harder to prove that I am right, that I have the control and not the demons that live in my head. They’ve been at bay so far, and they will remain like that for a very long while.

25 mayo 2022

Reseña / Review: Blood Moon

Buenos días, gente bonita. ¿Qué tal va su semana?  Hoy les traigo un libro que me gustó bastante y me tuvo entretenido por un buen rato. Hay varias ideas que me llamaron la atención, y si bien no es perfecto, disfruté mucho con Blood Moon, de Aubrey Law, el quinto libro de su saga Revenge of the Witch. ¡Gracias a la autora por enviarme una copia a cambio de una reseña honesta!

  • Saga: Revenge of the Witch #5
  • Fecha de publicación: 31 de octubre de 2020.
  • Editorial: Autopublicado
  • Extensión: 244 páginas
  • Géneros: Adulto, Aventura, Gore, Fantasía (oscura)Lésbico
  • ¿Debería ser traducido al español? Sí.
  • 4 / 5 estrellas.
Y la luna se hizo como sangre.
Una misteriosa luna roja comienza a convertir a miles de personas en vampiros y a despertar monstruos antiguos. Annis, Skye y Gretchen deben descubrir la fuente de la Luna de Sangre para evitar que el planeta sea gobernado por criaturas de la oscuridad.
Pero el precio de la salvación puede requerir un gran sacrificio. Más de lo que nadie está dispuesto a pagar.
¿Podrá Annis enfrentarse a sus peores pesadillas para salvar la vida de sus amigos y del mundo?

La historia es bastante interesante y hay varias escenas en donde te preguntas qué va a pasar. Annis ha sido tan imparable y brutal en los libros anteriores que estuvo muy bien verla en una posición más vulnerable. Si hay algo que detesto son los personajes perfectos, y Annis peligraba mucho antes de este libro. Sin embargo, Aubrey Clark mantuvo todo bien balanceado.

Aunque hubo muchos seres mágicos y bestias en los libros pasados, Blood Moon fue especialmente monstruoso, lleno de criaturas tanto nuevas como conocidas, y varias salidas de las leyendas que ya conocía. Hubo más de una vez en que me pregunté qué sería de este grupo, disfrutando de la intriga y los nervios que ellos mismos sentían.

Sin embargo, me quedaron dudas por responder. ¿Que pasó en este universo que hizo a Dios perder la fe? ¿Por qué ofrecer esa solución? Hay oportunidad de encontrar las respuestas en los siguientes libros, pero hubiera preferido una explicación aquí. También hubo escenas que no me convencieron del todo: diálogos que eran más largos de lo que deberían o escenas faltas de descripciones.

Si bien es cierto que tuvo sus bajos, Blood Moon no decepciona. Es una novela fácil de seguir, muy entretenida, con una buena dosis de acción, y un desarrollo que te mantiene leyendo hasta el final. Y vaya final, agridulce y hasta irónico. Estoy lejos de abandonar la serie, y espero que haya más que decidan darle una oportunidad.

¡Un saludo y un abrazo!
***

Good morning, beautiful people. How's your week going? Today I bring you a book that I quite liked and kept me entertained for a long time. There are several ideas that caught my eye, and while it's not perfect, I really enjoyed Blood Moon, by Aubrey Law, the fourth book in her Revenge of the Witch saga. Thanks to the author for sending me a copy in exchange for an honest review!

  • Series: Revenge of the Witch #5.
  • Publication date: October 31, 2020.
  • Publisher: Selfpublished.
  • Print Length: 244 pages.
  • Genres: Adult, Adventure, Gore, (dark) FantasyLesbic
  • Should it be translated into Spanish? Yes.
  • 3 / 5 stars.
And the moon became as blood.
A mysterious red moon begins turning thousands of people into vampires and awakening ancient monsters. Annis, Skye, and Gretchen must discover the source of the Blood Moon to prevent the planet from being ruled by creatures of darkness.
But the price of salvation may require great sacrifice. More than anyone is willing to pay.
Can Annis face her worst nightmares to save the lives of her friends, and the world?

The story is quite interesting and there are several scenes where you wonder what's going to happen. Annis has been so unstoppable and brutal in the previous books that it was nice to see her in a more vulnerable position. If there's one thing I hate, it's flawless characters, and Annis was in jeopardy long before this book. However, Aubrey Clark kept everything well balanced.

Although there were many magical beings and beasts in the past books, Blood Moon was especially monstrous, filled with creatures both new and familiar, and various taken from the legends I already knew. There was more than one time that I wondered what would become of this group, enjoying the intrigue and the nerves that they themselves felt.

However, I still have questions to answer. What happened in this universe that made God lose faith? Why offer that solution? There's a chance to find the answers in the following books, but I would have preferred an explanation here. There were also scenes that didn't quite convince me: dialogues that were longer than they should or scenes that lacked some descriptions.

While it's true that it had its low points, Blood Moon doesn't disappoint. It's an easy to follow novel, very entertaining, with a good dose of action, and a development that keeps you reading until the end. And what a bittersweet and even ironic ending. I'm far from abandoning the series, and I hope that there are more who decide to give it a try.

Greetings and hugs!

24 mayo 2022

The Tender Prism: Fantasía y Autismo / Fantasy and Autism

Buenos días, gente bonita. Espero que estén bien y se sientan con ganas de algo diferente, porque hoy les quiero contar sobre un proyecto futuro que les va a encantar. ¡Yo ya estoy enamorado! Se trata de una historia de fantasía escrita por un padre neurodivergente inspirado en sus dos hijos autistas. En vez de contarles todo yo, prefiero que sea el propio autor quien les cuente más sobre este proyecto tan hermoso:
Mi nombre es Matthew English y soy un padre neurodivergente de dos niños en el espectro autista. The Tender Prism es una novela de fantasía que trata sobre una familia que enfrenta el aislamiento de una discapacidad no diagnosticada y la diferencia, la persecución y el exilio de su hogar. El misterio que rodea las luchas de sus hijos, así como el viaje de la familia, son una alegoría de mi viaje como padre en el espectro criando a dos hijos que tienen sus propios caminos únicos con el autismo.
(...)
La historia se centra en Lucca, un niño no-hablante con la capacidad de manipular ondas de luz y sonido. Él y su familia huyen de un emperador que busca erradicar todas las “variantes” y consolidar su poder. En el camino, rescatan a otra niña variante, Cressa, cuyas canciones proporcionan un medio a través del cual Lucca comienza a aprender a controlar sus caóticas habilidades. El libro también sigue a Vashra, la reina gárgola. Ella lidera a sus tres compañeros de torre más cercanos en una misión de venganza contra el emperador que la traicionó a ella y a su pueblo. Cuando las historias de Vashra y la familia convergen, la tutela de las gárgolas ayuda a los niños a concentrar sus dones en un poder lo suficientemente fuerte como para rivalizar incluso con el del emperador. (Traducción propia).

Ya me veo comprando este libro tan pronto como esté en el mercado, pero para que sea posible Matt necesita todo el apoyo que podamos darle. Si el dinero es un problema, sigan y compartan por todas las redes sociales y que más personas se enteren de esta historia. La meta inicial ya se cumplió, así que el libro será una realidad, pero aún hay trabajo por hacer:

¡Un saludo y un abrazo!
***
Fuente / Source
Good morning, beautiful people. I hope you're well and feel in the mood for something different, because today I want to tell you about a future project you're going to love. I'm already in love for sure! It's a fantasy story written by a neurodivergent father inspired by his two autistic sons. Instead of telling you everything myself, I prefer that it be the author himself who tells you more about this beautiful project:
My name is Matthew English, and I am a neurodivergent father of two boys on the autism spectrum. The Tender Prism is a fantasy novel that about a family coping with the isolation of undiagnosed disability and difference, persecution, and exile from their home. The mystery surrounding their child’s struggles, as well as the family’s journey, are an allegory for my journey as a parent on the spectrum raising two sons having their own unique walks with autism.
(...)
The story centers on Lucca, a non-verbal child with the ability to manipulate sound and light waves. He and his family are fleeing an emperor seeking to eradicate all “variants” and consolidate his power. Along the way, they rescue another variant child, Cressa, whose songs provide a medium through which Lucca begins to learn to control his chaotic abilities. The book also follows Vashra, the gargoyle queen. She leads her three closest rookmates on a revenge mission against the emperor who betrayed her and her people. When Vashra and the families stories’ converge, the gargoyles’ tutelage helps the children focus their gifts into a power strong enough to rival even that of the emperor.

I can see myself buying this book as soon as it's on the market, but for that to happen, Matt needs all the support we can give him. If money is a problem, follow and share on all social networks and that more people find out about this story. The initial goal has already been met, so the book will be a reality, but there is still work to be done:
Greetings and hugs!

23 mayo 2022

Pensando: ¿Por qué amamos los monstruos? / Thinking: Why do we love monsters?

Buen día, Nocturnos. Espero estén bien. Hace días estaba pensando, como hace tiempo que no lo hago, y me dio bastante curiosidad el hecho de que últimamente hay muchos monstruos. Los hay en los libros, los cómics, series, películas... Estamos inundados de criaturas inhumanas, algunas que lo ocultan muy bien, pero que distan de ser iguales a nosotros. Aunque muchas veces podrían asesinarnos sin problemas, parece que son fascinantes para más de uno. ¿Por qué? Además, ayer fue el Día Mundial del Gótico, y los monstruos han sido una parte importante de esta subcultura.

Básicamente, son una vía de escape para muchos de nosotros. Más allá de la libertad que nos da la ficción, los monstruos, sus historias, y sus actos, nos permiten explorar lo que hay más allá de la moral, lo normal, y mostrar la vida real desde otro punto de vista. Es más fácil aceptar nuestro propio lado oscuro si lo vemos en alguien más.

Leyendo la introducción de Asa Simon Mittman para The Ashgate Research Companion to Monsters and the Monstrous, encontré una frase que lo explica a la perfección: "Se tragan nuestras costumbres y expectativas culturales, y luego, convirtiéndose en lo que comen, nos reflejan nuestros propios rostros, convertidos en repugnantes o, tal vez, revelados como siempre lo han sido." (Simon Mittman, 2012: 1; traducción propia).

Podría ponerme a enumerar varias criaturas y desentrañar el mensaje detrás de cada una. Por ejemplo, el vampiro es sinónimo de lujuria reprimida, el hombro lobo de ira, el fantasma es un símbolo de arrepentimiento, podría decir que el zombi es una metáfora del miedo a la muerte, y así sucesivamente. Cada criatura que nos roba el sueño es un miedo, una inseguridad, un trauma, un problema social.

En mi caso, los libros de vampiros han sido un escape, una forma de seguir soñando con ese amor perfecto, sentimientos desenfrenados, ese lado que no se preocupa por las construcciones sociales, las ideas preestablecidas. Cuando leí Frankenstein, no pude evitar simpatizar con la criatura, juzgada y despreciada por su apariencia, cosa que me pasó también a mí.

Me parece fascinante que podamos exteriorizar nuestras propias pesadillas y mostrarlas a la luz pública, y pocas veces nos damos cuenta de lo que realmente hay por dentro: un manojo de miedos, traumas, problemas sin solución, callejones sin salida, y noches sin dormir entre cada uno de esos elementos. Al final del día, los monstruos son solo la humanidad con un disfraz.

¡Un saludo y un abrazo!
***
Unsplash
Good morning, Nightlies. I hope you're well. A few days ago I was thinking, like I haven't done it for a long time, and I was quite curious about the fact that there are a lot of monsters lately. They are in books, comics, series, movies... We are inundated with inhuman creatures, some that hide it very well, but that are far from being the same as us. Although many times they could kill us without problems, it seems that they are fascinating for more than one. Why? Also, yesterday was World Goth Day, and monsters have been a big part of this subculture.

Basically, they are an escape route for many of us. Beyond the freedom that fiction gives us, monsters, their stories, and their actions allow us to explore what lies beyond morality, what's normal, and show real life from another point of view. It's easier to accept our own dark side if we see it in someone else.

Reading Asa Simon Mittman's introduction to The Ashgate Research Companion to Monsters and the Monstrous, I found a phrase that explains it perfectly: "They swallow up our cultural mores and expectations, and then, becoming what they eat, they reflect back to us our own faces, made disgusting or, perhaps, revealed to always have been so." (Simon Mittman, 2012: 1)

I could list various creatures and unravel the message behind each one. For example, the vampire is synonymous with suppressed lust, the werewolf with anger, the ghost is a symbol of regret, you could say that the zombie is a metaphor for the fear of death, and so on. Every creature that steals our sleep is a fear, an insecurity, a trauma, a social problem.

In my case, vampire books have been an escape, a way to continue dreaming of that perfect love, unbridled feelings, that side that doesn't care about social constructions, pre-established ideas. When I read Frankenstein, I couldn't help but sympathize with the creature, judged and despised for its appearance, which happened to me too.

I find it fascinating that we can externalize our own nightmares and show them to the public, and rarely realize what's really inside: a bunch of fears, traumas, problems without solutions, dead ends, and sleepless nights in between each of those items. At the end of the day, the monsters are just humanity in a costume.

Greetings and hugs!

20 mayo 2022

Estigma y Odio. Empoderado por la Plaga / Stigma and Hate. Empowered by the Plague

Buen día, Nocturnos. Espero que estén listos para el fin de semana y tengan ganas de escuchar algo diferente, aunque algunos seguramente ya conocerán a esta cantante. He hablado varia veces de Emilie Autumn en el blog, pero no había compartido lo que me hizo seguir su música y trabajo en general por tanto tiempo.

Good morning, Nightlies. I hope you are ready for the weekend and are looking forward to listening to something different, although some of you will surely already know this singer. I've talked about Emilie Autumn several times on the blog, but I hadn't shared what made me follow her music and her work in general for so long.

Publicado originalmente en I am 1 in 4. Ligeramente editado.
Originally published in I am 1 in 4. Slightly edited.

¡Un saludo y un abrazo!
Greetings and hugs!
***
Me han llamado cobarde, maricón, idiota y muchas otras cosas en esta vida por personas que pensé que me querían. A veces a propósito, a veces porque estaban muy enojados. Sólo supieron que me habían hecho daño cuando ya era demasiado tarde. Incluso hoy siento que no soy lo que los demás esperan que sea, y sé que nunca lo seré. Eso está completamente bien ahora que soy parte de los Plague Rats.

Era Completamente Diferente a Todo lo que Había Visto Antes
Cuando estaba buscando a alguien a quien entrevistar para mi blog, un escritor que pudiera ser de mi interés, encontré a una mujer de España. Mientras leía sus gustos e inspiración en Facebook, había una cantante por la que sentí curiosidad. Ella era una artista gótica de Los Ángeles que era completamente diferente a todo lo que había visto hasta ahora.

Ratas de Plaga. Un violín vicioso y ruidoso
La suya era una música más dramática y compleja que la que vi en MTV. Era una combinación de hardcore metal con música electrónica y estilo victoriano. La música bailaba como un violín vicioso que gritaba en mis oídos. No sabía de qué se trataba, pero algo dentro de mí se sentía bien. Se sentía bien y me gustaba la música, su estilo, sus vestidos y sus fotos.
Pasó el tiempo y supe de sus canciones, de sus letras y de su historia. Aprendí sobre el universo que esta mujer estaba creando en torno a la idea de que estaba bien ser imperfecto. Fue grandioso ver que no había vergüenza en ser desechado por ser diferente. Hablaba de mí, pero en plural. Me di cuenta de que había más como yo por ahí, más chicos y chicas imperfectos, más Plague Rats, como ella nos llamaba.

El Asylum-verso
Había un universo completamente nuevo que descubrí gracias a ella. No dejaba de decirme, una y otra vez, que estaba perfectamente bien sentirse herido, estar triste, enfadado y querer matar a alguien. Esta persona sintió lo mismo, años antes que yo, y se convirtió en una maestra para ayudarme a canalizar mi ira y mi tristeza en algo hermoso.

Aprendí a convertir ser una rata de plaga en algo grande
En este Asylum-verso, ella fue una de mis salvadoras, uno de los hilos que me mantuvo en el mundo real. Alguien cuya poesía me inspiró, cuya música me habló al corazón y me dio una nueva definición. Cada vez que alguien me hacía sentir como una simple rata, aprendí a convertirlo en algo grande con lo que compararme.
Emilie Autumn y sus Plague Rats me han apoyado de una forma u otra. Con su música, dibujos, arte y juegos he encontrado mi lugar. Lo hizo al hacer The Stripped Stockings Society, un lugar al que me encanta pertenecer y un lugar donde he conocido a personas geniales. Emilie Autumn sigue enseñando mucho y nunca más consideraré la oportunidad de ser una persona cuerda.
¿Por qué querría hacerlo, después de todo?

***

I’ve been called coward, faggot, idiot, and many other thing in this life by people I thought I was dear to. Sometimes on purpose, sometimes because they were so mad. They only knew they had hurt me after it was too late. Even today I feel I’m not what others expect me to be, and I know I’ll never be. That’s completely fine now that I’m part of the Plague Rats.

She Was Completely Different Than Anything I Had Seen Before
When I was searching for someone to interview for my blog, a writer that could be of interest, I found a woman from Spain. While reading her likes and inspiration on Facebook, there was a singer I felt curious about. She was a Gothic artista from Los Angeles who was completely different from everything I had seen so far.

Plague Rats. Screaming, Vicious Violin
Hers was more dramatic and complex music than I saw on MTV. It was a combination of hardcore metal with electronic music and Victorian style. The music danced around like a vicious violin that screamed in my ears. I didn’t know what it was about, but something inside of me felt fine. It felt good, and I liked the music, her style, her dresses, and her photos.
Time passed, and I learned about her songs, about her lyrics, and her story. I learned about the universe this woman was creating around the idea that it was okay to be imperfect. It was great to see that there was no shame in being cast away for being different. She was speaking about me, but in plural. I realized that there were more like me out there, more imperfect guys and girls, more Plague Rats, as she called us.

The Asylum-verse
There was a whole, new universe I discovered because of her. She kept telling me, over and over, that it was perfectly fine to be hurt, to be sad, to be angry, and to want to kill somebody. This person felt the same, years before I did, and she became a teacher for me to help me channel my anger and my sadness into something beautiful.

I Learned to Turn Being a Plague Rat Into a Great Thing
In this Asylum-verse, she was one of my saviours, one of the threads that kept me in the real world. Someone whose poetry inspired me, whose music spoke to my heart, and gave me a new definition. Whenever someone made me feel like a simple rat, I learned to turn it into a great thing to be compared with.
Emilie Autumn and her Plague Rats have supported me one way or the other. With her music, drawings, art, and games, I have found my place. She did so by making The Stripped Stockings Society, a place I love to belong to, and a place where I’ve met great people. Emilie Autumn keeps on teaching so much, and I will never again consider the chance to be a sane person.
Why would I want to, after all?

18 mayo 2022

Manga: Mirror Moon

Buenos días, Nocturnos. ¿Cómo va esa semana? Yo acabo de leer un manga infantil al que le tenía ganas, principalmente porque es parte de una de las películas más perfectas de todos los tiempos: El Extraño Mundo de Jack. Hoy se trata de Mirror Moon, por Mallory Reaves y Gabriella Chianello. ¡Gracias a la editorial por enviarme una copia a cambio de una reseña honesta!

  • Guión: Mallory Reaves.
  • Arte: Gabriella Chianello.
  • Colores: Nataliya Torretta.
  • Fecha de publicación: 20 de abril de 2022.
  • Editorial: TokyoPop.
  • Extensión: 128 páginas.
  • Géneros: Aventura, Fantasía, Infantil.
  • ¿Debería ser traducido al español? ¡Sí, por favor!
  • 4 / 5 estrellas.
Cuando el maestro de los sustos, Jack Skellington, tiene el sueño de llevar su experiencia en lo espeluznante al resto de los mundos festivos, designa a Sally como la planificadora oficial de Halloween para que pueda dedicar su tiempo a su nuevo invento. Pero mientras Sally se coordina con los residentes de Halloween Town, queda claro que algo anda muy mal. ¡Es casi como si hubiera un doppelganger secreto merodeando a sus espaldas! ¿Podrá llegar al fondo de este misterio a tiempo para salvar las celebraciones?

Publicado primero en cinco números separados, fue lanzado hace poco como una novela gráfica en digital, y pronto saldrá en físico. Es una historia sencilla, atractiva, y que busca principalmente a los que crecimos con esta película tan emblemática. Sé que muchos de mi generación ya tenemos hijos, y nos puedo vernos sin problemas viendo el filme original y luego leyéndole esta historia de Mallory Reaves a los más pequeños.

El tiempo se me pasó volando por lo entretenido de todo y el arte precioso. Diría que ese es el principal atractivo de Mirror Moon, lo colorido y a la vez oscuro que se ve todo. Gabriella Chianello mantiene la estética y el humor de la historia de Burton, pero con un toque un poco más moderno, escenas más contemporáneas, y dándole su propia personalidad. El efecto queda perfeccionado con los colores brillantes de Nataliya Torretta. Sencillamente excelente.

Sin embargo, debo decir que la sinopsis me pareció un poco confusa, porque no me quedó del todo claro si Jack quería lograr tener todo listo para Halloween en tiempo récord o hacerse con el control de las demás fiestas. Se supone que era el argumento principal de la historia, y todo se enfocó más en Sally y su forma de lidiar con todo. No está mal, pero hubiera preferido un guión mejor trabajado.

En general, es imposible no amar Mirror Moon. Los que crecimos con Jack y Sally revivimos nuestra infancia en cuestión de segundos, atrapados por la magia del Halloween, y la nueva generación quedará encantada con un clásico moderno cuyo mundo sigue creciendo. Aunque no es perfecto, es un homenaje fácil de disfrutar.

¡Un saludo y un abrazo!
***

Good morning, Nightlies. How's that week going? I just read a children's manga that I was really looking forward to, mainly because it's part of one of the most perfect movies of all time: The Nightmare Before Christmas. Today it's about Mirror Moon, by Mallory Reaves and Gabriella Chianello. Thanks to the publisher for sending me a copy in exchange for an honest review!

  • Script: Mallory Reaves.
  • Art: Gabriella Chianello.
  • Colors: Nataliya Torretta.
  • Publication date: 20 de abril de 2022.
  • Publisher: TokyoPop.
  • Print length: 128 páginas.
  • Genres: Adventure, Fantasy, Children.
  • Should it be translated into Spanish? Yes, please!
  • 4 / 5 stars.
When the master of scares Jack Skellington has a dream about bringing his expertise in spookiness to the rest of the holiday worlds, he appoints Sally the official Halloween planner so he can spend his time on his newest invention. But as Sally coordinates with the Halloween Town residents, it becomes clear that something is very wrong. It's almost as if there's a secret doppelganger sneaking around behind her back! Can she get to the bottom of this mystery in time to save the celebrations?

First published in five separate issues, it was recently released as a digital graphic novel, with a physical release coming soon. It is a simple, attractive story, and that mainly seeks those of us who grew up with this emblematic movie. I know that many of my generation already have children, and I can easily see us watching the original film and then reading this Mallory Reaves story to the little ones.

Time flew by because of how entertaining everything was and the beautiful art. I'd say that's the main draw of Mirror Moon, how colorful yet dark everything looks. Gabriella Chianello maintains the aesthetics and humor of Burton's story, but with a slightly more modern touch, more contemporary scenes, and giving it its own personality. The effect is perfected with the bright colors of Nataliya Torretta. Simply excellent.

However, I must say that the synopsis seemed a bit confusing to me, because it was not entirely clear to me if Jack wanted to get everything ready for Halloween in record time or take control of the other festivities. It was supposed to be the main plot of the story, and everything focused more on Sally and her way of dealing with everything. It's not bad, but I would have preferred a better script.

In general, it is impossible not to love Mirror Moon. Those of us who grew up with Jack and Sally relive our childhood in a matter of seconds, caught up in the magic of Halloween, and the new generation will be enchanted by a modern classic whose world continues to grow. Although not perfect, it is an easy-to-enjoy homage.

Greetings and hugs!

16 mayo 2022

Reseña / Review: A History of the Vampire in Popular Culture

Buenos días, gente bonita. ¿Qué tal estuvo ese fin de semana? Yo terminé un libro que tenía pendiente desde hace mucho tiempo pero al que también le tenía muchas ganas. Fue un poco agridulce, pero no puedo decir que me decepcionó del todo. Se trata de A History of the Vampire in Popular Culture: Love at First Bite, por Violet Fenn. ¡Gracias a la editorial por enviarme una copia a cambio de una reseña honesta a través de NetGalley!

  • Fecha de publicación: 12 de mayo de 2021.
  • Editorial: Pen and Sword History.
  • Extensión: 231 páginas.
  • Géneros: Entretenimiento, Folklore, Historia, No Ficción, Vampiros.
  • ¿Debería ser traducido al español? Sí.
  • 3 / 5 estrellas.
Nuestro amor perdurable por los vampiros, los chicos (y chicas) malos de la fantasía paranormal, ha persistido durante siglos. A pesar de ser asesinos sanguinarios y despiadados, las historias de vampiros suelen tener matices eróticos que faltan en otras historias paranormales o de terror.
Incluso cuando los dientes monstruosos se hunden en gargantas pálidas e indefensas, especialmente entonces, los vampiros son sexys. ¿Pero por qué? En A History of the Vampire in Popular Culture, la autora Violet Fenn lleva al lector a través de la historia de los vampiros en "realidad" y ficción, sus orígenes en la mitología y la literatura y su atractivo perdurable en la televisión y el cine. Profundizaremos en la sexualidad, y el sexismo, de la tradición de los vampiros, así como en cómo el público moderno todavía tiene hambre de un par de colmillos afilados en medio de la noche.

Luego de leer el primer libro de la autora, este me pareció de lectura obligatoria principalmente por el tema. El inicio es bastante sólido y nos explica los orígenes de la figura del vampiro, testimonios reales y casos extraordinarios que parecen sacados de las novelas góticas de antaño, pero que fueron parte de las noticias en algún momento.

Los detalles y los análisis son imperdibles. Uno no deja de preguntarse qué podría estar pasando por las mentes de quienes vivieron en esa época, cómo surgieron los primeros vampiros mediáticos, pero A History of the Vampire in Popular Culture hace un trabajo excelente al inicio, mostrando ambas caras de la moneda: lo atractivo y repugnante de estos seres, cómo pueden ser el epítome de la perfección y a la vez alejarse de ella. Sin embargo, cerca de la mitad del libro el encanto se va perdiendo.

Mi principal problema fue que la autora iba de un tema a otro sin muchas conexión. En un momento podía estar hablando de cine y al siguiente mencionaba los cómics, repitiendo ideas que ya había explorado anteriormente y volviendo a los mismos ejemplos. Uno que me molestó particularmente fue todo el espacio que dedicó a desprestigiar a Crepúsculo pero luego celebró a The Radleys, donde los vampiros también aparentan ser humanos. Siento que perdió mucho el rumbo especialmente en ese último capítulo sobre la subcultura gótica que, aunque conectada con los vampiros, es un tema aparte.

Aunque no llenó del todo mis expectativas, A History of the Vampire in Popular Culture es una lectura que te hace ver las cosas desde otro punto de vista, que te pone a pensar y responde varias dudas que a lo mejor algunos no se había planteado antes. Sin embargo, hay que tomar algunas opiniones con un grano de sal, que si bien es cierto que Violet Fenn lo advierte al inicio que tiene opiniones marcadas y sus vampiros son diferentes a los de nuestra nueva generación, el cambio brusco igual deja descolocado al lector.

¡Un saludo y un abrazo!
***

Good morning, beautiful people. How was that weekend? I finished a book that I had pending for a long time but that I also really wanted. It was a bit bittersweet, but I can't say I was totally disappointed. This is A History of the Vampire in Popular Culture: Love at First Bite, por Violet Fenn. Thanks to the publisher for sending me a copy in exchange for an honest review through NetGalley!

  • Publication date: May 12, 2021.
  • Publisher: Pen and Sword History.
  • Print length: 231 pages.
  • Genres: Entertainment, Folklore, History, Non-Fiction, Vampires.
  • Should it be translated into Spanish? Yes.
  • 3 / 5 stars.
Our enduring love of vampires - the bad boys (and girls) of paranormal fantasy - has persisted for centuries. Despite being bloodthirsty, heartless killers, vampire stories commonly carry erotic overtones that are missing from other paranormal or horror stories.
Even when monstrous teeth are sinking into pale, helpless throats - especially then - vampires are sexy. But why? In A History of the Vampire in Popular Culture, author Violet Fenn takes the reader through the history of vampires in ‘fact’ and fiction, their origins in mythology and literature and their enduring appeal on TV and film. We’ll delve into the sexuality - and sexism - of vampire lore, as well as how modern audiences still hunger for a pair of sharp fangs in the middle of the night.

After reading the author's first book, I found this one to be required reading mainly because of its subject matter. The beginning is quite solid and explains the origins of the figure of the vampire, real testimonies and extraordinary cases that seem to be taken from the gothic novels of yesteryear, but that were part of the news at some point.

The details and analysis are unmissable. One keeps wondering what could be going through the minds of those who lived at that time, how the first media vampires came to be, but A History of the Vampire in Popular Culture does an excellent job of opening it up, showing both sides of the coin: the attractive and disgusting of these beings, how they can be the epitome of perfection and at the same time move away from it. About halfway through the book, however, the charm wears off.

My main problem was that the author went from one topic to another without much connection. One moment she could be talking about movies and the next she was mentioning comics, repeating ideas that she had previously explored and returning to the same examples. One that particularly bothered me was all the space she devoted to disparaging Twilight but then celebrating The Radleys, where the vampires also pretend to be human. I feel like she lost her way a lot especially in that last chapter about the goth subculture which, although connected to vampires, is a separate topic.

Although it did not fully meet my expectations, A History of the Vampire in Popular Culture is a reading that makes you see things from another point of view, that makes you think and answers several questions that perhaps some had not raised before. However, you have to take some opinions with a grain of salt, that although it is true that Violet Fenn warns you at the beginning that she has strong opinions and her vampires are different from those of our new generation, the sudden change still leaves the reader misplaced.

Greetings and hugs!

13 mayo 2022

Elegí la Tinta en Lugar de la Sangre / I Choose Ink Instead of Blood

Buenos días, gente bonita. Espero que estén bien. Hoy les comparto una estrategia que usé muchas veces durante el bachillerato, una idea que encontré años atrás y que me sirvió muchísimo. Espero que no necesiten usarla, pero si es el caso, estoy seguro de que les ayudará, y si conocen a alguien que esté pasando por esto mismo le hagan saber que no tiene que doler para funcionar.

Good morning, beautiful people. I hope you're well. Today I share with you a strategy that I used many times during high school, an idea that I found years ago and that helped me a lot. I hope you don't need to use it, but if you do, I'm sure it will help, and if you know someone going through this, let them know it doesn't have to hurt to work.

Publicado originalmente en I am 1 in 4. Ligeramente editado.
Originally published in I am 1 in 4. Slightly edited.

¡Un saludo y un abrazo!
Greetings and hugs!
***
Hubo un día en que me sentí como hacía mucho tiempo que no me sentía. Algo me llamaba, algo que decía mi nombre una y otra vez. Me gritaba que aprovechara el vacío que sentía por dentro, el frío helado que crecía en mis huesos y el peso que aumentaba en mis hombros.
La hojilla de afeitar en el baño estaba llamándome una vez más.

No tiene que doler para funcionar
Cada vez que me corto, siento la culpa, la vergüenza de volver a fallar, y me enfrento al hecho de que tal vez mi familia se entere. Me enfrento a que podrían ver las cicatrices y heridas de alguna manera, y algunos me culparían.
No es que me haga sentir mejor, pero después de hacerlo, se produce una liberación.
Una vez más, estaba en esa posición.

Me libero al escribir poesía
Durante mucho tiempo he expresado mi dolor, heridas, y soledad a través de mi arte, poemas e historias. He encontrado una voz en la ficción y en jugar a lo Divino al tener el control en un mundo falso. Se siente genial crear mis propias reglas, destino y lugar.
No me importa la calidad o el formato de mis dibujos, o el hecho de que no sigo una estructura estricta para la poesía. Lo que me importa es que me siento bien después de hacerlo.

Mi elección, solo mía
Ese día, cuando sentí la necesidad de volver a cortarme, cuando la navaja me llamaba y me tentaba con la falsa promesa de curarme, decidí seguir un pequeño atisbo de sabiduría que encontré en Facebook. Había una imagen que decía: “No tiene que doler para que funcione”. Hablaba de cicatrices de autolesiones y mostraba un bolígrafo.
Tomé un bolígrafo y dibujé puntos en mi piel en lugares que podía cubrir con mi ropa.
Uno, dos, tres y luego un poco más, y me sentí aliviado. No tanto como con los cortes reales, para ser honesto, pero era una opción, mi opción, y fui yo quien decidió hacer esta elección en lugar de volver a cometer el mismo error.

Ha pasado casi un año
Después de eso, hice lo mismo un par de veces y desde entonces he tenido el control total. He estado completamente limpio de vergüenza y culpa, a salvo de mí mismo y orgulloso de los meses, casi un año, que he pasado lejos de autolesionarme.
Ha sido solo un año, y porque es mi elección, la decisión ha sido solo mía para no volver a caer en las elecciones equivocadas.

También es tu elección
Tal como lo he hecho yo, tú, que estás leyendo esto, puedes hacerlo si tomas el bolígrafo.
Negro, amarillo, azul o rojo. Tres, veinte o uno. No importa el color o la cantidad de bolígrafos o marcas. Lo que importa es el hecho de que mientras tu piel esté segura, puedes engañar a tu mente, sentirte un poco mejor mientras pasa la tormenta y luego lavar las cicatrices falsas.
Fue mi elección y también es tuya, solo tuya.

***

There was a day when I felt as I haven’t felt for a long while. Something was calling me, something saying my name over and over again. It yelled for me to take advantage of the emptiness I felt inside, the freezing cold that grew in my bones, and the weight that was increasing in my shoulders.
The razor blade in the bathroom was calling once again.

It doesn’t have to hurt to work
Every time I cut, I feel the guilt, the shame of failing again, and I face the fact that maybe my family could find out. I face that they could see the scars and wounds somehow, and some would blame me.
It isn’t that it makes me feel better, but after I do it, a release takes place.
Once again, I was in that position.

I gain release by writing poetry
For a long time I’ve expressed my pain, hurt and loneliness by my art, poems, and stories. I have found a voice in fiction, and in playing the Divine by being in control in a fake world. It feels great creating my own rules, destiny and place.
I don’t care about the quality or format of my drawings, or about the fact that I don’t follow a strict structure for poetry. What I care about is that I feel fine after doing it.

My choice, only mine
That day, when I felt the need to cut again, when the razor was calling my name and tempting me with the false promise of healing, I decided to follow a little glimpse of wisdom I found on Facebook.  There was an image that said, “It doesn’t have to hurt to work.” It was speaking about scars of self-harming, and showing a pen.
I took a pen and drew stitches on my skin in places I could cover with my clothes.
One, two, three, and then some more, and I felt relieved. Not as much as with real cuts, to be honest, but it was an option, my option, and it was me who decided to make this choice instead of making the same mistake again.

It’s been almost a year
After that, I did the same thing a couple of times, and have been in total control ever since. I’ve been completely clean of shame and guilt, safe from myself, and proud of the months, almost a year, I’ve spent away from self-harming.
It’s been a year all by myself, and because it is my choice, the decision has been only mine not to fall again into the wrong choices.

It is also your choice
Just as I’ve done, you, the one who’s reading this, can do it if you take up the pen.
Black, yellow, blue, or red. Three, twenty, or one. The color or quantity of pens or marks doesn’t matter. What matters is only the fact that as long as your skin is safe, you can trick your mind, feel a little bit better while the storm goes, and then bathe away the fake scars.
It was my choice and it is also yours, yours alone.

09 mayo 2022

Cómic: Grimm #1

Buenos días, gente bonita. Espero que estén bien y con muchas ganas de leer porque hay un cómic que sale en unos días y que les va a encantar. Corto y efectivo, quedé encantado cuando leí Grim #1, de Stephanie Phillips y Flaviano. ¡Gracias a la editorial por enviarme una copia a cambio de una reseña honesta!

  • Guión: Stephanie Phillips.
  • Arte: Flaviano.
  • Colores: Rico Renzi.
  • Lettering: Tom Napolitano.
  • Fecha de publicación: 11 de mayo de 2022.
  • Editorial: BOOM! Studios.
  • Extensión: 28 páginas.
  • Géneros: Aventura, Terror, Adulto.
  • ¿Debería ser traducido al español? ¡Sí!
  • 4 / 5 estrellas.
Jessica Harrow está muerta. ¡Pero su viaje no ha hecho más que empezar!
Descubre el mundo del más allá, donde Jessica ha sido reclutada como Reaper, encargada de transportar innumerables almas a su destino final. Pero a diferencia del resto de los Reapers, ella no recuerda qué la mató y la puso en esta situación. Para desentrañar el misterio de su propia muerte, tendrá que resolver uno aún más grande: ¿dónde está LA PARCA real?

Estaba esperando este cómic con muchas ganas por su propuesta, y no ha decepcionado. Aunque mucho más corto de lo que me hubiera gustado, Grim #1 te presenta un mundo con mucho potencial que dista de lo que hemos visto hasta ahora con respecto a la vida en el más allá. Fueron varias sorpresas en donde mitología, fantasía, y humor negro se combinan con éxito.

El arte no se queda atrás como era de esperarse. Tanto el diseño de los personajes, las escenas, la distribución, y los colores, hacen que un guión sencillo pero atractivo se vea mucho mejor. Los juegos de colores son la principal arma de esta historia, creando contrastes que vuelven cada panel una obra de arte dependiendo de su importancia.

Solo una queja: la reacción de Bryan empezó muy bien, pero con un cambio radical que me dejó descolocado, sin mencionar el descuido de Jessica, que no tuvo mucho sentido para mí. El giro de trama al final fue excelente para querer leer el siguiente número, pero también confirma el hecho de que cometió un error garrafal que carece de sentido por su imagen de reaper con experiencia.

Detalles dejados de lado, Grim #1 es un cómic que te deja intrigado. Tiene una atmósfera interesante, fresca, y un ritmo que se alía con su brevedad para hacer de la lectura aún más atrapante. Stephanie Phillips y Flaviano hicieron un muy buen trabajo en este primer número, y espero ansioso los siguientes para saber cómo evoluciona la historia.

¡Un saludo y un abrazo!
***

Good morning beautiful People. I hope you are well and eager to read because there is a comic coming out in a few days and you are going to love it. Short and effective, I was delighted when I read Grim #1, by Stephanie Phillips and Flaviano. Thanks to the publisher for sending me a copy in exchange for an honest review!

  • Script: Stephanie Phillips.
  • Art: Flaviano.
  • Colors: Rico Renzi.
  • Lettering: Tom Napolitano.
  • Publication date: May 11, 2022.
  • Publisher: BOOM! Studios.
  • Print length: 28 pages.
  • Genres: Adventure, Horror, Adult.
  • Should it be translated into Spanish? ¡Yes!
  • 4 / 5 stars.
Jessica Harrow is dead. But her journey has only just begun!
Discover the world of the afterlife, where Jessica has been recruited as a Reaper, tasked with ferrying countless souls to their final destination. But unlike the rest of the Reapers, she has no memory of what killed her and put her into this predicament. In order to unravel the mystery of her own demise, she'll have to solve an even bigger one -- where is the actual GRIM REAPER?

I was looking forward to this comic because of its proposal, and it has not disappointed. Although much shorter than I would have liked, Grim #1 presents you with a world with a lot of potential that is far from what we have seen so far with regard to life in the afterlife. There were several surprises where mythology, fantasy, and black humor are successfully combined.

Art is not far behind as expected. Both the design of the characters, the scenes, the distribution, and the colors make a simple but attractive script look much better. The color games are the main weapon of this story, creating contrasts that turn each panel into a work of art depending on its importance.

Just one complaint: Bryan's reaction started out great, but with a radical change that left me thrown off balance, not to mention Jessica's carelessness, which didn't make much sense to me. The plot twist at the end was great for wanting to read the next issue, but it also confirms the fact that he made a blunder that makes no sense for his image as an experienced reaper.

Details left out, Grim #1 is a comic that leaves you intrigued. It has an interesting, fresh atmosphere, and a rhythm that combines with its brevity to make reading even more engaging. Stephanie Phillips and Flaviano did a great job on this first issue, and I'm looking forward to the next ones to see how the story unfolds.

Greetings and hugs!

06 mayo 2022

Los Hombres Adultos También Lloran / Adult Men can Cry Too

Buenos días, Nocturnos. ¿Listos para el fin de semana? Hoy vengo con una entrada importante. La escribí también hace tiempo, pero sigo pensando lo mismo: hay demasiada masculinidad tóxica en el mundo, demasiadas bocas diciéndonos que "los niños no lloran", sin saber que lo único que logran es que nos volvamos mejores en esconder nuestras grietas.

Good morning, Nightlies. Ready for the weekend? Today I come with an important entry. I also wrote it a long time ago, but I still think the same thing: there's too much toxic masculinity in the world, too many mouths telling us that "boys don't cry", without knowing that the only thing they achieve is that we become better at hiding our cracks.

Publicado originalmente en I am 1 in 4.
Originally published in I am 1 in 4.

¡Un saludo y un abrazo!
Greetings and hugs!
***
Tima Miroshnichenko (Pexels)
Una cosa que mi padre siempre me decía mientras trataba de ayudarme a sobrellevar la vida en general, era que “Solo las niñas lloran”. Quería que respirara hondo y enfrentara el mundo, lo conquistara y lo convirtiera en el lugar que yo quería que fuera. Tenía buenas intenciones, no lo negaré. Pero sus palabras fueron una tortura silenciosa durante años, hasta que entendí que los hombres adultos también pueden llorar.

El falso príncipe defectuoso
Nunca he sido ese príncipe azul sobre un caballo blanco, fuerte, valiente y sin fallas, que el mundo quería que fuera. Era débil, era pequeño, estaba asustado. Y nunca pude cumplir con ese estándar, ser esa mentira que siempre veía en la televisión, en las películas, en los cuentos que me contaba mi mamá. Solo podía ver ese carácter en mi papá. Él era todo lo que yo quería ser y que él también quería. La diferencia era que nunca le dije lo miserable que era por dentro, por eso lloraba más de lo que querían mis padres.

Era un ciclo interminable que no podía parar, que nunca entendí, que me hizo sentir enjaulado, y lo odiaba más que a nada. No podía ser yo mismo ni explorar mis opciones porque estaba demasiado aterrorizado. Fue confuso para mí, y peor aún fue el hecho de que no sabía quién o qué era. Esas preguntas me confundían, los matones en la escuela me hacían sentir como el peor error que cometieron mis padres y mi guerra interna se hacía más grande a medida que crecía.

Príncipe no Encantador
Un día, mis sueños comenzaron a controlarme hasta el punto de sentir miedo de mi propia mente incluso a la luz del día, y tuve una crisis frente a mi papá. Estábamos solo nosotros dos, en el departamento en el que todavía vivo hoy en día, y vi algo que nunca antes había visto. El hombre más fuerte que he conocido lloró. Años después, cuando él estaba luchando contra el cáncer, pasé una semana entera sin él, y cuando por fin pude verlo, ahí estaba otra vez. El Rey, el gobernante, tan débil y tan asustado, lloraba solo porque vio a su primer hijo a punto de abrazarlo nuevamente, tal como lo hice yo años antes, encerrado en mi habitación, sin querer que él lo supiera.

Ahora que pienso en sus palabras, puedo entender que así fue como su familia le enseñó a ser. No sabía lo contrario, pero aun así trató de entenderme lo mejor que pudo. Los hombres adultos también pueden llorar, pueden sufrir y no tiene nada de malo. Lo hice de niño, asustado de la vida, y lo volví a hacer cuando él falleció. Puede que no sea Encantador, pero soy un Príncipe gracias a él.

***

One thing that my father always told me while trying to help me cope with life in general, was that “Only the girl cry”. He wanted me to take a deep breath and face the world, conquer it and make it the place I wanted it to be. He meant well, I won’t deny it. But his words were a silent torture for years, until I understood that adult men can cry too.

The defective, fake prince
I’ve never been that Prince Charming on a white horse, strong, brave and fault-free, that the world wanted me to be. I was weak, I was small, I was scared. And I was never able to meet that standard, to be that lie I always saw on the TV, in the movies, in the tales my mom used to tell me. I could only see that character in my dad. He was everything I wanted to be and that he wanted as well. The difference was that I never told him how wretched I was inside, which is why I cried more often than my parents wanted.

It was a never-ending cycle I couldn’t stop, that I never understood, that made me feel caged, and I hated it more than anything else. I couldn’t be myself or explore my options because I was way too terrified. It was  confusing for me, and even worse was the fact that I didn’t know who or what I was. Those questions confused me, the bullies at school made me feel like the worst mistake my parents made, and my inner war was getting bigger as I grew up.

Prince not Charming
One day, my dreams started to control me to the point that I felt scared of my own mind even in daylight, and I had a crisis in front of my dad. It was only the two of us, in the apartment I still live in nowadays, and I saw something I’d never seen before. The strongest man I ever knew cried. Years later, when he was fighting cancer, I spent a whole week without him, and when I finally could see him, there it was again. The King, the ruler, so weak and so scared, was crying just because he saw his first son about to hug him again, just like I did years before, locked in my room, not wanting him to know.

Now that I think about his words, I can understand that it was how his family taught him to be. He didn’t know otherwise, but still tried to understand me the best he could. Adult men can cry too, they can suffer, and there’s nothing wrong with it. I did it as a child, scared of life, and I did it again when he passed away. I may not be Charming, but I’m a Prince because of him.